Ce si cat trebuie sa manance adolescentul tau?

Posted by in Sfaturi practice on May 18, 2011

Desigur, stim cat de multe schimbari se produc la varsta adolescentei, atat fiziologice cat si psihice. Rimul de crestere, furtuna hormonala si maturizarea sexuala atrag nevoia unei alimentatii sanatoase, care sa asigure substantele nutritive necesare. Iata de ce trebuie sa avem un adevarat plan nutritional care sa corespunda nevoilor acestei virste: un consum sporit de calorii „santoase”, de produse lactate, de fructe si de legume proaspete.

 

Ce se schimba in alimentatie?

Varsta atit de dinamica a adolescentei impune o serie de schimbari si in alimentatie. N-ar fi rau ca parintii sa tine cont de urmatoarele criterii in alegerea alimentelor si modul lor de preparare:

  • Necesarul de calorii al varstei este de 2200 kcal la fete si de 2500 – 2800 la baieti. Daca in meniul lui zilnic, adolescentul indeplineste aceste conditii, inseamna ca are o alimentatie sanatoasa si echilibrata.
  • Adolescentii au nevoie crescute de proteine, de calciu si de fier: 45-50 de g proteine pe zi, pe care le obtin din consumul de carne, oua, produse lactate, dar si din surse vegetale cum sunt fasolea, lintea, cerealele integrale sau fortifiate, vegetale cu frunze verzi, cum sunt urzicile, stevia, spanacul.
  • Nevoile calorice sunt mai mari la adolescentii sportivi sau la adolescentele gravide.
  • Suplimentarea alimentatiei cu fier, calciu si vitamina B12 la adolescentii cu regim vegetarian strict.
  • Un consum spaorit de lapte si de produse lactate.
     

    Ce greseli se produc la aceasta varsta?

  • Programul de mese dezordonat, gustarile prea sarace, consumul exagerat de produse de patiserie sau de dulciuri, imitarea unor modele de silueta prin diete haotice si drastice
  • Aparitia mei frecventa a unor afectiuni datorate comportamentelor alimentare neadecvate: obezitate, anorexie psihogena, sindrom metabolic (diabet, dislipidemie, hipertensiune arteriala)
     

    Sfaturi pentru parinti

  • Meniul zilnic trebuie sa aiba un continut scazut de grasimi, adica de calorii „nesanatoase”,. de origine animala si de glucide.
  • Gustarea sa fie formata din fructe, lapte sau produse lactate cu continut scazut de grasime.
  • Eliminarea sucurilor gazoase, sau a celor naturale cu mare adaos de zahar.